vrijdag 11 september 2009

The Event of the Year 2009: Manx Grand Prix 2009 Isle of Man: Prologue & Part I


werd onder...
het genot van een oliebol en een
lekkere pot bier het plan gesmeed


om dit jaar naar The Manx Grand Prix



op het Isle of Man te gaan.


The Manx Grand Prix Isle of Man D.V.M.A. Trip 2009,
"Racing is living , everything before or after is just waiting"


"Our event of the Year"
2009
(27nd August - 5th September 2009)



The Isle of Man Manx Grand Prix Circuit
Length: 37.739 miles = 60.73 km


Wij gingen niet zozeer de Tourist Trophy bezoekenmaar de Manx Grand Prix aldaar.


No Guts...No Glory...
HISTORY OF THE MANX GRAND PRIX:


The race began in 1923, as a replacement if the TT Races were moved off the Island. Started by the Manx Motorcycle Club, the race was originally named the 'Amateur TT' and used the TT Mountain Course over 5 laps. Raced by non professionals, but the term 'Amateur' really meant that the rider and stock machine had no manufacture support or reward. The first race had 33 entries each playing an entry fee less then a quarter the price for the TT. The winner of the Seniors Race received a trophy donated by the Mayor of Douglas, Ald. A.B. Crookall, MHK. This trophy is still presented to the winner today. The Motor Cycle Club donated the trophy for the 350cc. Regulation changes in 1925 allowed any machine type to compete in the races. Donated the same year was the York Trophy awarded for outstanding merit. The Amateur TT was renamed to the Manx Grand Prix in 1930 and from then on it would only take competitors domiciled in the British Isles, which had not taken part in other international races. In 1967, the Manx Grand Prix became a National event, but it would not get a race of its own till 1999. The Manx Grand Prix celebrated its 75th Anniversary in 1998, and is till held every August on the Mountain Circuit.

(Bron: Iom Guide)
* The Grandstand
*(The place to be... You will see!)
12 enthousiaste D.V.M. A.-Lidjes hadden zich
snel voor deze spectaculaire reis opgegeven:


LIJST DER COUREURS + MOTORFIETSEN:
(Piloten & Moto's)
1. Rob Colenbrander - Norton Model 18 500 cc 1928
2. John de Kruif - Norton Model 18 500 cc 1928
3. Patrick van der Tier - Norton Model 18 500 cc 1930

4. *Hans van Gorsel - Triumph 5S 500 cc 1939
*(afgezegd vanwege externe omstandigheden)

5. Ruud - Harley Davidson WLC 750 cc 1943
6. Piet Hein Copijn - AJS Springtwin Model M20 500 cc 1950

7. Cris Copijn - British Motor Works Boxer 600 cc 1939
8. *Kobus de Graaf - Triumph Speed Twin 5T 500 cc 1946
*(afgezegd vanwege knieblessure werk )
9. Motoring George Spauwen - Triumph Speed Twin 5T 500 cc 1939
10. Alex van den Breul - Matchless G3 350 cc 1940
11. Sander van den Breul - Matchless G3 350 cc 1940
12. Lex Schmidt - Matchless G3 350 cc 1940

13. *Sjaak Bakhuizen - Norton International 350 cc 1934
*(ging volgens eigen aermacchi plan) Kostte wat ...
maar...


dan krijg je ook wat.


(regen...zeer veel regen!)
Gelukkig was eind augustus nog ver weg
en had ik nog alle tijd om me lichamelijk
als geestelijk voor te bereiden dacht ik...
Nee, mooi niet er moest immers nog
weer flink gesleuteld gaan worden!
Even tevoren ging mijn magneet kapot en
moest er een gescheurde uitlaatdemper vervangen worden...
Japie Arris Kramer bracht de oplossing
door de magneet uiterst snel te reviseren...
Geweldig die man!
En van HansHans mocht ik een demper lenen.
Inmiddels is ook de nieuwe al in huis.
Maar de tijd ging snel....

Ik had de wekker al heel vroeg gezet...
je zult toch verslapen!

Na een stevig ontbijt van Bloedworst met Appel
moest ik het toch wel kunnen gaan redden... die dag.
Op Donderdagmorgen 27 augustus 09.30 uur
is er verzameld te Groenekan...






"a big smile..."



Tja en wie overmorgen jarig is...





die trakteert alvast.... op jaja ENGELSE DROP !
De onfortuinlijke Kobus, de geblesseerde Sponsor
van de bedrukte veiligheidshesjes,
deelde ook uit...

Deze kwamen naar wat later bleek uiterst goed van pas...


KOBUS BEDANKT!


Niet iedereen verscheen bij deze startplek.
"De Norton-mannetjes" kozen immers voor een eigen route/plan...





Maar alvorens te vertrekken vanuit "Copijn Country" werd er eerst nog



uitgebreid gezellig koffie gedronken...


nog wat laatste overpeinzingen...
een geweldige fotosessie/reportage gemaakt door





BETTY VAN WIJHE
BETTY NAMENS ALLE D.V.M.A-Lidjes
BEDANKT!


routegegevens/kaarten uitgewisseld...





en afscheid genomen...


Statie Foto's voor later...




uiterst Fraaie Line-Ups geschoten...




Onze D.V.M.A-Mascotte
Chummy
was ook van de partij...


Wat Dacht jij...



en tenslotte uitgezwaaid vertrokken...

voor een vanuit Groenekan door HansHans,

maar door Piet-Hein, MGS &, RuudRuud uitgevoerde,


mooie uitgestippelde motorroute binnendoor-


via Westbroek, Tienhoven, Breukelen,


Woerdense Verlaat, Mijdrecht, Leimuiden,


Nieuw Vennep,Vogelenzang, Heemstede, Haarlem,


Overveen, Bloemendaal,Santpoort om


vervolgens ri. Haventerminal IJmuiden te rijden...





Daar werd nog wat tijd omgebracht...
met o.m. een heus camera-interview...



(FOTO's MGS)

het inschepen en
vastsjorren der motorfietsen...
"Madmax" was er ook!
nog wat plaatjes schieten...
Allemachtig Prachtig...

Met Magners Cider kennisgemaakt...
Van Terminal IJmuiden zal The Princess of Norway van DFDS Seayways
om 17.30 uur vertrekken voor een 14 uur durende boottocht
naar Newcastle upon Tyne.Het weer was redelijk weer... (nog wel)
We zijn vertrokken...
(Die dag is er zo'n 117 km gereden)
Sterkte aan onze mannen die door omstandigheden niet meekonden!


Steeds verassend altijd dichtbij...

END of PROLOGUE & PART I
MGS




Speed is my Creed


The Twin Man
Motoring George Spauwen
Sponsored by
Victrace Sitebuilding